Fra tanker om kollegakonflikter til corona-situation
- Jeg startede i Indkøb & HomeCare som menig medarbejder, hvor jeg var i halvandet år. Jeg havde ingen ledelseserfaring i forvejen, og derfor forberedte jeg mig forinden mentalt og gjorde mig mange tanker om, hvad det ville betyde at gå fra at være medarbejder til at skulle lede mine tidligere kolleger.
%20-%20med%20samtykke%20-er%20journaliseret%20i%20WorkZone/Heidi2_0820_770x360.jpg)
- Men det blev hurtigt nogle helt andre ting, som jeg skulle forholde mig til, og det blev en anden start end forventet. For allerede i begyndelsen af februar, lige før vinterferien, begyndte vi at købe ekstra ind til vores lager, fordi corona-situationen så småt begyndte at udvikle sig i udlandet.
Hvem spørger man til råds i en ekstraordinær situation?
- Det sværeste i begyndelsen af min ledelsesperiode var, at jeg ikke havde nogen, jeg kunne spørge til råds i forbindelse med corona – der var ingen, der vidste, hvad man plejede at gøre, da det var en hel ekstraordinær situation, som ingen havde prøvet før. Og ingen vidste, hvor lang tid det ville tage.
- Selvom der var noget usikkerhed hele vejen rundt i systemet, talte vi jo internt på Apoteket sammen hver dag og med Amgros, om hvad status var. Vi gik heldigvis med livrem og seler, allerede inden det for alvor blev alvorlig for Danmark, så vi var forberedt så godt som muligt.
Intet var normalt
- Den 1. april havde vi oven i corona-krisen licitationsskift, altså hvor vi skifter til næste års medicin, og det skulle vi også håndtere. Normalt sørger vi for at opbruge vores beholdning af medicin til den 1. april, men det kunne vi ikke, fordi vi nu skulle have lager til 3 måneder på grund af situationen. Så intet var normalt. Jeg skulle have startet på lederkursus i maj, men på grund af corona blev det selvfølgelig også rykket.
%20-%20med%20samtykke%20-er%20journaliseret%20i%20WorkZone/Heidi3_0820_770x360.jpg)
- Det gik okay, men stærkt, og jeg måtte stole på, at jeg kunne klare det. Men jeg stod heldigvis ikke og skulle træffe de allervigtigste beslutninger alene, for der er jo et erfarent ledelsesniveau over mig.
Inddragelse og information er vigtigt under en krise
- Jeg har fået nogle gode erfaringer af oplevelsen. En af de ting som jeg har lært under corona-krisen, er, at informationer bare er super vigtige. Mit personale har haft brug for at blive informeret og inddraget, og de har været glade for de daglige opdateringer. Så informationer i en krisesituation betyder meget.
"Hellere informere for meget end for lidt, og man skal ikke være bange for at dele noget. Det er bedre at fortælle, hvordan det står til, end at vente indtil man har truffet en beslutning.
Det er vigtigt, at man har talt om det, og personalet ved, hvor man bevæger sig hen".
Heidi Letvinka, afdelingsleder.